Tijdens een ziekenhuisopname zijn kinderen en jongeren welkom in Ziekenhuisschool Antwerpen (vroeger De Leerexpert Ziekenhuisschool). Zowel kinderen uit het kleuter- en lager onderwijs als jongeren uit het secundair krijgen in onze school groeikansen.

Zo blijven ze ook tijdens hun verblijf op de psychiatrie, pediatrie of revalidatieafdeling van het ziekenhuis groeien op persoonlijk en op schools vlak.

Juf geeft uitleg aan jongen in een kamer van Ziekenhuisschool Antwerpen

Onderwijs op maat

Gezondheid gaat altijd voor, lichamelijk en mentaal. Daarom krijgen onze leerlingen onderwijs op maat. We zoeken een match met een leerkracht van de ziekenhuisschool en samen bekijken we wat het kind nodig heeft. Hoe gaat het vandaag? Wat loopt er wél goed? Wat vraagt de thuisschool? Hoe pakt de leerkracht thuis dit het best verder aan? Zo werken we samen aan een terugkeer naar de thuisschool.

Naar school, maar anders

Naar school gaan, biedt tijdens een opname houvast. Daarom vinden we het belangrijk dat de leerlingen zich goed voelen bij ons op school. We maken het hen zo comfortabel en fijn mogelijk en werken aan een goede band tussen leerkracht en leerling.

Wist je dat we ook een artistiek aanbod hebben en creatieve workshops organiseren? Want kunst en creativiteit zorgen voor verwondering en afleiding in deze buitengewone situatie. Die buigen we om naar leer- en groeikansen.

Samen sterk

De ziekenhuisschool bestaat uit meer dan een nauwe band tussen leerling en leerkracht. We luisteren ook naar de ouders, artsen, verpleegkundigen, psychologen en leerkrachten van de thuisschool. Samen stemmen we de activiteiten af op de noden van het kind. Soms krijgen we ook hulp van BedNet, School & Ziekzijn of andere partners.

Juf helpt kindje van Ziekenhuisschool Antwerpen