Voor wie?

Ziekenhuisschool Antwerpen biedt kleuter-, lager, en secundair onderwijs op maat aan kinderen en jongeren die verblijven in ZNA Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie Antwerpen (UKJA).

Twee leerkrachten zijn in bespreking in Ziekenhuisschool Antwerpen

Zo gaan we te werk

Algemeen

• Samen met de kinder- en jeugdpsychiater, psycholoog, groepsleiding en andere therapeuten bekijken we wat onze leerling aankan. Zo zijn we zeker dat onze lessen passen binnen het therapeutisch geheel.

• Vanaf het begin gaan we in dialoog met de thuisschool. Samen mikken we op een vlotte overgang naar de eigen klas.
  • We maken voor elke leerling een individueel orthopedagogisch handelingsplan. Hierin evalueren we het algemeen functioneren en de schoolse vaardigheden. Benieuwd welk pad jouw kind tot nu toe aflegde? Tijdens de opname kan je de pedagogisch coördinator of leerkracht aanspreken. Aan het einde van de opname ontvang je altijd het volledige document.
Kleuterjuf speelt TikTak met dieren in Ziekenhuisschool Antwerpen

In de kleuter- en lagere school

Juf en meisjes aan het lachen in een klas van Ziekenhuisschool Antwerpen
  • We focussen op de algemene vorming van het kind. Voor de lessen starten, maken we uitgebreid kennis met je kind. Zo stemmen we ons aanbod af op de noden van het kind.

• Je kind volgt 1 tot 3 uur les per dag, naargelang het persoonlijke leertraject. De klasjes zijn klein en we waken erover dat elk kind zich goed voelt.

In de middelbare school

Leerling en leerkracht werken samen aan tafel in Ziekenhuisschool Antwerpen
  • Onze jongeren komen uit diverse scholen en studierichtingen. Hun leeftijden, noden en schoolervaringen zijn verschillend. Dus passen we ook onze leermethodes aan.

• We gaan aan de slag met de leerstof van de thuisschool, maar bieden in sommige gevallen ook een lespakket aan op maat van de jongere. Daarbij vertrekken we vanuit interesses en talenten. Zo heractiveren we de leermotivatie.

• We verwelkomen leerlingen uit alle studierichtingen, ook uit TSO, BSO en buitengewoon secundair. We hebben ervaring met leerlingen met een verhoogde zorgnood.

“We vonden het heel fijn dat we het schoolse traject van onze zoon niet alleen moesten opvolgen. We konden gerust zijn en vertrouwen op de goede zorgen van een deskundig team.”

Leerkrachten bespreken iets onderling in Ziekenhuisschool Antwerpen

Onze locaties